Koncept: Třída X

Mercedes-​Benz  ve Stockholmu odhalil koncept svého luxusního pick-upu, který by se v seriové podobě měl jmenovat Třída X.

Jde o koncept, při jehož návrhu měli designéři dost volné ruce. Navrhovat design pick-upu je podle Mercedesu jako sen, zároveň je to prý ale také nesmírně těžké. Tak co myslíte, povedlo se?

Daimler má s malými náklaďáčky a pick-upy na bázi osobních vozů dlouholeté zkušenosti. Vznikaly už před druhou světovou válkou, většinou však šlo o výtvory nezávislých karosářů. Například v užitkové verzi existoval Geländewagen. Novinka je ale zcela jiná…

Míří mezi luxusní „terénní náklaďáky“, které jsou tolik populární hlavně v Severní Americe. Nakonec se nejmenuje GLT, jde o novou třídu X.

U Mercedesu zrovna takové auto v portfoliu dosud chybělo. Ve Stockholmu se objevila hned dvě, bílý Stylish Explorer a Powerful Adventurer ve zlaté metalíze. Zatímco první představuje silniční specifikaci s integrovanými stupačkami a krytem nákladového prostoru, druhé je čistě off-roadovou oplastovanou verzí s předním elektrickým navijákem, pořádnými nášlapy, drapáky a nosiči na korbě. Pod kapotou mají turbodiesel V6 a pohon všech kol, byl zachován i klasický tuhý žebřinový rám. Elektronický 4Matic ve špičkové verzi disponuje redukční převodovkou a uzávěrkami centrálního a zadního diferenciálu. 

Nejsou to tahouni určení pouze k práci, ale auta pro volný čas a sportování. Ale užijí je i farmáři, i když především jako rodinné dopravní prostředky. Koncepční „dobrodruh“ měří na výšku celých 1,90 m a používá pneumatiky rozměru 35 x 11,50, „průzkumník“ zase jezdí na dvaadvacetipalcových kolech. Používají zadní pětiprvkovou nápravu s vinutými pružinami.

Mercedes-​Benz si v interiéru dal pozor na kvalitní materiály, u obou uplatnil dnes již klasické „letecké“ výdechy ventilace. Kabina silniční specifikace je vyvedena v luxusní kombinaci hnědé a bílé, žlutočerná off-roadová má zase hasicí přístroj před spolujezdcem a karbonové doplňky. Ani jedné nechybí centrální obrazovka multimediálního systému a spousta bezpečnostních systémů s kamerami a radarovými snímači.

Studie třídy X jsou samozřejmě předobrazem sériové verze, která se objeví příští rok, její prodej začne na jeho konci. Uveze až 1,1 tuny a utáhne dalších 3,5 t.

Brabus Carlsson Autocentrum HM Břeclav Regionální hospodářská komora Brno